Autoverzekeraars ontkomen ook dit jaar niet aan verdere fikse premiestijgingen

De schroom om de premies significant te verhogen lijkt inmiddels afgeworpen, getuige de cijfers van de autoverzekeringsmarkt over 2024. Maar de schadelast stijgt net zo goed. Verdere premieverhogingen zijn noodzakelijk en dan nog is het maar de vraag of er überhaupt ooit een fatsoenlijke boterham valt te verdienen met autoverzekeringen, stelt Trend-Rx in haar jaarlijkse onderzoek.

 

In 2024 indexeerden autoverzekeraars de premies fors met een plus van 9,5 procent. Sterker nog: deze eeuw vond er geen stevigere verhoging plaats dan vorig jaar, blijkt uit het jaarlijkse Rapport autoverzekeringen en schadeherstel van Trend-Rx. Resulterend in een bruto premievolume van 6,78 miljard euro.

 

Historisch of niet, de premie-indexatie die plaatsvond was alsnog niet voldoende om de stijgende schadelast bij te kunnen benen. Die kwam in 2024 uit op maar liefst 4,99 miljard euro. Een stijging van 5 procent. Het Nederlandse wagenpark wordt namelijk elektrischer, groter én zwaarder.

 

Dat zijn stuk voor stuk allemaal factoren die een invloed hebben op het aantal schades – zo is de acceleratie van elektrische auto’s veel bestuurders te machtig – en de omvang ervan.

 

WA-segment blijft een bloedbad
Positief: de combined ratio is ten opzichte van 2023 – toen de herstelkosten vanwege onder meer extreem hoge prijzen voor auto-onderdelen echt explodeerde, wel verbeterd. In 2023 was dit 109,3 procent, een jaar later kwam de combined ratio uit op 105,1 procent. Minder positief: het WA-segment is en blijft volgens het rapport een bloedbad, met een combined ratio van maar liefst 115 procent.

 

In dat opzicht is het des te zorgwekkender voor autoverzekeraars dat het rapport concludeert dat de casco-markt, vanwege veroudering en verzakelijking van het wagenpark, steeds meer verschuift naar het WA-segment. Casco compenseert op dit moment nog voor WA, maar met een steeds kleiner casco-aandeel gaat die vlieger steeds minder op.

 

Nóg meer forse premieverhogingen
Daarom zijn met name in het WA-segment andermaal forse premieverhogingen noodzakelijk, voorspelt het rapport. De verhogingen zullen in orde van grootte vergelijkbaar zijn met de stijgingen die in 2024 plaatsvonden, schat Arno Onink, AM-columnist en eigenaar van Trend-Rx. Onink is tevens auteur van het Rapport autoverzekeringen en schadeherstel 2025.

 

De premieverhogingen zijn te verwachten omdat het aantal schadegevallen weliswaar al jaren stabiel is (lees: niet daalt), maar de hoogte van de herstelkosten én ook van de letschadelasten blijven stijgen aldus de voorspelling. Dit komt onder andere vanwege het feit dat auto’s steeds groter, elektrischer en zwaarder worden, wat ook een groter aantal zwaargewonden tot gevolg heeft.

 

Autoverzekeraars moeten goed gaan voorsorteren
Voor autoverzekeraars is het zaak daar nu op te anticiperen, stelt Onink. “Verzekeraars zijn heel erg gewend om in de achteruitkijkspiegel te kijken. Maar het wordt de hoogste tijd om niet meer naar het verleden te kijken, maar juist op de toekomst te anticiperen.” Gezien de aard van de ontwikkelingen is dat geen hogere wiskunde, maar heel goed mogelijk: de bewegingen die Onink constateert zijn niet explosief of onvoorzien, maar juist lineair.

 

Het feit dat het directe kanaal groeit doet wat betreft kostenbeheersing in ieder geval een bescheiden duit in het zakje. Het is niet duurder voor de klant (want, geen provisie), maar wel goedkoper voor de verzekeraar. Desondanks vraagt Onink zich in het rapport af of het überhaupt realistisch is om te verwachten dat aanbieders hier – binnen afzienbare tijd – een renderend verdienmodel van weten te maken. Iets waar De Nederlandsche Bank in 2024 verzekeraars wel toe opriep.

 

Is stoppen met autoverzekeringen een optie?
Dan maar stoppen met het aanbieden van autoverzekeringen? Dat is hoe dan ook geen optie, maakt het rapport kraakhelder. Maar liefst 45 procent van het totale premievolume in de schadeverzekeringenmarkt komt voort uit autoverzekeringen. Dat maakt autoverzekeringen niets minder dan cruciaal voor schadeverzekeraars, ondanks dat het segment al jaren verlieslatend is.

 

Hoe dat zit, legt het rapport ook uit. Verzekeraars verdelen hun overheadkosten over het aantal polissen dat ze hebben verkocht. Hoe meer polissen, des te meer spreiding. “Wat maakt dat het uiteindelijk beter is om een verlieslatende autoportefeuille te hebben dan om over helemaal géén autoportefeuille te beschikken”, concludeert Onink.

Heeft u vragen m.b.t uw verzekering?
Neem dan contact met ons op. We zijn van maandag tot en met vrijdag van tussen 8.00 en 17.30 uur bereikbaar.

Bel 040 21 11 789 of mail ons op info@leve.nl