Consumentenbond waarschuwt voor polis via reisorganisaties

Hoge premies, lage dekkingen en onduidelijke voorwaarden. De Consumentenbond raadt af een reis- en annuleringsverzekering te sluiten via luchtvaartmaatschappij, ticketwebsite of reisbureau.

 

De premies van reis- en annuleringsverzekeringen die reisorganisaties bij een boeking aanbieden, bedragen gemiddeld 5 procent van de reissom. Dat blijkt uit een inventarisatie van de Consumentenbond. Uitschieters zijn er ook. Zo betalen reizigers voor een annuleringsverzekering bij vliegticketsite WTC 28 procent van de reissom. De dekking stopt bovendien 48 uur voor vertrek.

 

Uitsluitingen alleen te vinden in polisvoorwaarden
Onduidelijke voorwaarden zijn voor de Consumentenbond een andere reden te waarschuwen voor deze polissen. TUI en Sunweb, allebei met de Europeesche als verzekeraar, krijgen een veeg uit de pan. Beide reisorganisaties melden dat klanten met een verzekering ‘om elke reden’ mag annuleren. In de polisvoorwaarden van de Europeesche staan echter verschillende uitsluitingen, bijvoorbeeld een faillissement van de reisorganisatie. Valt de reden wel onder dekking, dan vergoedt de verzekeraar 75 procent.

 

Geen wintersportdekking bij winterreizen
Bij reisverzekeringen ontbreekt volgens de Consumentenbond op de verzekeringskaart eveneens belangrijke informatie over uitsluitingen. Die zijn alleen in de polisvoorwaarden te vinden.

 

Paardenverzekeraars en reisbureaus verliezen Wft-vrijstelling
De bond klaagt over aanbieders van vluchten naar winterbestemmingen waarbij wintersportdekking ontbreekt in de verzekering. Ook scoren de meeste polissen slecht op bagagedekking. Vooral smartphones, camera’s en laptops vallen vaak (deels) buiten de dekking.

 

Bril, kunstgebit en paspoort niet meeverzekerd
Bij Ryanair (Europ Assistance) en Expedia zijn brillen en contactlenzen niet verzekerd. Die laatste boekingssite heeft ook kunstgebitten, gehoorapparaten en reisdocumenten bij de uitsluitingen staan.